1. ІНФОРМАЦІЙНА (МАТЕМАТИЧНА) МОДЕЛЬ
1.1 Основні етапи розв'язування прикладної
задачі з використанням ЕОМ
Розв'язування
задач у будь-якій діяльності — це завжди одержування певних результатів —
результатів обчислень, побудови, роботи тощо.
ЕОМ
є універсальним пристроєм для розв'язування різноманітних навчальних і
виробничих задач. Їх універсальність полягає у можливості виконання практично
всіх алгоритмів розв'язування задач у будь-якій предметній діяльності.
Необхідним для цього стає опис постановок завдань і методів їх розв'язування
мовою математики, а потім вираження їх у формі програм.
Етапи розв 'язування задач на ЕОМ:
1.
Математична постановка задачі.
2.
Визначення методів розв'язування.
3.
Складання сценарію роботи з ЕОМ.
4.
Конструювання алгоритму.
5.
Переклад алгоритму у програму.
6.
Введення і випробування програми.
7.
Одержання результатів розв'язування.
При
постановці задачі необхідно визначити і перелічити всі вихідні дані і дані, які
необхідно знайти. Відповісти на запитання: за яких умов можна одержати
потрібні результати, а за яких ні? Визначити, які результати будуть вважатися
правильними?
На
другому етапі необхідно не тільки вибрати спосіб одержання результатів, а й
вибрати оптимальний метод розв'язування задач, який би давав найбільш
правильну відповідь. Правильність розв'язування задач на ЕОМ перш за все
залежить від правильності вибраного методу розв'язування.
Для
написання сценарію програми необхідно продумати правила введення даних в ЕОМ,
форму подання інформації користувачам, реакцію машини на вказівки і дані, які
вводяться. Сценарії повинні визначати правила роботи користувачів з ЕОМ.
За
складеним сценарієм і описом методу складаємо алгоритм розв'язування задачі.
Програмування
(написання програм при наявності алгоритмів) — кодування алгоритмів вибраною
мовою програмування.
Тестування
— процес підготовки, виконання програми та аналіз результатів з метою
виявлення помилок. Введення і випробування створеної програми здійснюємо за
заздалегідь підготовленим планом. Програму виконують на ЕОМ з різними значеннями
аргументів, які б забезпечували перевірку всіх можливих умов, при яких може
виникнути помилка. Оцінюємо правильність одержаних результатів.
Після
закінчення тестування програми виводимо правильні результати на екран монітора
або на принтер. На основі отриманих результатів будують таблиці, графіки,
аналізують і пояснюють у термінах вихідних даних задачі.
1.2 Поняття інформаційної (математичної)
моделі. Побудова моделі
Успішно
розв'язувати задачі можна тільки при чіткому і водночас однозначному
визначенні вимог до кінцевих результатів. Розпливчастість і невизначеність
формулювань може привести до різного тлумачення умов і, як наслідок —
розбіжності в оцінці правильності результатів.
Точні
постановки задач — це можливість забезпечити однакове розуміння цих задач
різними людьми. Точність визначень і формулювань має бути такою, щоб вони не
допускали двозначного тлумачення, а найголовніше, щоб за ними можна було однозначно
міркувати, чи є пропоновані розв'язки правильними. Така точність формулювань і
тверджень характерна для математики. А оскільки ЕОМ — це математичні пристрої
для опрацювання даних, то постановка задач, що розв'язуються обчислювальними
машинами, також повинна виражатися у математичній формі.
Опис
найбільш суттєвих властивостей об'єктів і явищ, які досліджуються в задачі за
допомогою математичних формул і рівнянь, називається побудовою математичної
моделі цього об'єкта. Математична модель дає можливість звести розв'язування реальної
задачі до вирішення математичної задачі. Саме цей факт лежить в основі
застосування математики у пізнанні законів і їх. практичного застосування.
Математичні
постановки задач (формалізація ) — це вимоги^ що формулюються за допомогою
математики. Математичні задачі є формалізованими з самого початку. Для запису
їх постановок використовується така форма:
Задача.
<3>3>
Дано:
<Перелік початкових
даних>
Потрібно:
<Перелік потрібного>
Зв'язок:
<3>3>
При
<Умови допустимості початкових даних>
Та
чи інша постановка задачі завжди грунтується на конкретному змістовному
формулюванні. Із нього повинні бути виділені і перелічені всі вихідні дані і
потрібні результати. У математичних постановках задач у розділах
"Дано" і "Потрібно" вказують не тільки назви цих величин і
об'єктів, а й їхні позначення, що надалі використовуються в описах умов
допустимості вихідних даних і в описах зв'язку вихідного з потрібним.
В
окремих задачах залежність між потрібним і вихідним, а також умови допустимості
можуть виражатися не системами рівнянь, а системами тверджень. Строгий запис
таких тверджень виконується мовою математичної логіки. Це — перш за все відомості
про об'єкти та їхні властивості. Крім цього, твердження можуть вводитися через
раніше введені висловлення.
"Зв'язок"
— це система рівнянь або тверджень, що зв'язують вихідні і шукані дані. Сюди
можуть входити визначення, твердження, формулювання законів тощо. З практичної
точки зору "зв'язок" виражає не стільки спосіб розв'язування, скільки
спосіб перевірки правильності кінцевих результатів.
Приклад математичної моделі
Задача. Знайти
суму скінченої послідовності заданих чисел.
Дано: х1,
х2, х3, ..., хn — послідовність чисел.
Потрібно:
знайти S — суму чисел.
Зв'язок: S=x1+x2+x3+...+xn
Метод: рекурентне
сумування — S0=0;
Sk=Sk-1+xk-1,
k=l, 2, 3, ..., N ;
S=Sn